Dette er en artikkel fra Anlegg & Transport
TEKST OG FOTO: KLAUS ERIKSEN

SKUI: Det går hardt for for seg når Xplosafe-ruter testes i Norge.

Den tidligere VM-føreren i roadracing, Kai Børre Andersen, har utviklet og bygget produksjon av sikkerhetsruter til anleggsmaskiner i en eksplosiv fart.

Anlegg&Transport treffer den lett haltende «propellen» i de nye lokalene til bedriften på Skui, litt «innenfor» Sandvika i retning Hønefoss. Helgen før hadde han kjørt motorsykkel i terreng sammen med kompisen Pål Anders Ullevålseter, og etter en kjapp stripping avslørte han hvordan det gikk. Om hoften var mest gul eller blå, er vanskelig å konkludere på, men den var i hvert fall i det fargespekteret.

TEAM XPLOSAFE: Her er gjengen foran selskapets nye lokaler på Skui. Fra venstre er Kai Klein, Kai Børre Andersen, Chris Sæther, Mikkel Borka og Pawel Piotrowski.

Lang erfaring med ruter

Det går fort fremover med det Andersen gjør, og nå er han og fire kollegaer altså godt etablert på Skui der de bygger sikkerhetsruter til gravemaskiner. Etter at han la bort konkurransehanskene fra motorsykkelkjøringen, har Kai Børre Andersen jobbet mye med både biler og frontruter.

 Han drev i mange år noen Riis Bilglass-avdelinger, men solgte dem og tok i stedet opp det amerikanske ClearPlex-agenturet. Dette er i korte trekk en «usynlig» sikkerhetsfilm for å trekke på glassruter. Filmen er ekstremt sterk og TÜV-godkjent. Utfordringen i Norge var imidlertid at Vegdirektoratet ikke tillot klistremerker på frontruter.

– Da kikket vi i stedet på andre løsninger, og i retning av å lage ruter i polykarbonat som er 300 ganger sterkere enn glass, sier Andersen.

FERDIG I RAMMEN: En rute ferdig montert i en ramme som skrus rett i maskinhyttas fester. Vekt er 35-40 kg og boltene er syrefaste.

Skal være som en vanlig frontrute

Han fikk avtale med den svenske leverandøren Saphir som produserer i Sverige og i Tsjekkia. Kravene til «glasset» var at det skulle være uknuselig/sprengningssikkert etter standarden EN-13124-2, være CE-merket og ikke ha brekninger. Sistnevnte er viktig for at ruten skal være mest mulig lik standard glassrute i en gravemaskin. Får man «bølger» i ruten, kan føreren oppleve følelse av sjøsyke. Andersen var også opptatt av at ruten (12 mm) skulle være én rute og ikke sammensatt av f.eks. to.

I tillegg har han benyttet det han omtaler som verdens sterkeste coating (DIN-godkjent) av flere årsaker. Man reduserer refleksjoner og gjenskinn, coatingen gir 99,9% UV-beskyttelse slik at solen ikke svekker farger på interiør og annet i hytta, og ikke minst er den hydrofobisk. Sistnevnte betyr at skitt og smuss renner av, og at den tåler syrevask uten at ruten blir hvit. Spesielt må utstyr som benyttes i tunneldriving gjennom en syrevask i ny og ne.

BOLTESETTET: Disse skruene og en enkel monteringsbrosjyre, er alt som skal til. Boltene skrus inn i de originale festene på maskinhytta. Her til en Volvo-graver.

Norske underleverandører

Rutene vannskjæres i ønskede dimensjoner av et firma som holder til like ved XploSafe. Rammene til rutene bygges i aluminium hos et mekanisk firma like ved, og alle boltene er syrefaste slik at de ikke ruster. At rammen er i aluminium fremfor stål, medfører at hele «kassetten» som skrus fast (i de eksisterende festene) på maskinhytta bare veier 35-40 kg, mot kanskje rundt 100 kg om det skulle vært bygget i stål. For å tette konstruksjonen til rammen på førerhytta, kommer «kassetten» ferdig med et spesialskum langs kanten. Dette skummet er mye brukt i Nordsjøen, påpeker Andersen.

– Vi var hele tiden valgt å ikke tenke besparelser, men i stedet valgt produkter fra øverste hylle. Boltene koster for eksempel 12 kroner stykket. Vi kunne sikkert fått andre for 80 øre, men da ikke rustfrie, sier Andersen.

 

SKUM: Mellom ruten/rammen og maskinen, tettes det med et spesialskum som benyttes mye i Nordsjøen, opplyser Andersen.

Mye har skjedd
Andersen og kona eier 72% av selskapet, og de har gått «all in» i dette. Etter å ha utviklet en prototype, utførte de sprengningstest hos Franzefoss sist høst. Tre kg dynamitt ble fyrt av tre meter fra ruten og alt ble filmet.
– Det smalt så sykt at jeg trodde alt skulle være borte da røyken la seg. Det var hull i containeren som ruten var montert i, men ruten var hel tross noen merker i den fra sprengningen, sier Andersen.

Deretter gikk det for fremover. De har startet med noen merker. Cat var først, deretter fulgte Volvo, Liebherr og nå Hitachi etter. Snart skal de i gang med Komatsu også. Andersen avslører at de jobber med hjullasterruter også, spesielt med tanke på maskiner som går i kantklipping. Om ei lenke ryker og finner veien til hytta, er ikke det en spesielt trivelig opplevelse.

Salg via maskinleverandørene
Salg skjer gjennom maskinforhandlerne, og noen kunder har vært meget tett på både i utvikling og i salget. Andersen påpeker at Veidekke har ekstremt strenge sikkerhetskrav til sine maskiner, og som eksempel nevner han at entreprenøren bestilte to ruter til to 16 tonns hjulgravere. Normalt monteres sikkerhetsruter på store maskiner som jobber i sprengstein, i rivejobber, i tunneldriving og den type jobber.
– De sa at hjulgraverne av og til ble brukt til litt pigging langs veien, og at de ønsket å slippe å sette på gitter i de situasjonene, sier Andersen.

Den desidert største bestillingen selskapet har mottatt så langt, kom fra utleieselskapet Rental Group Machine AS som via Pon Equipment AS bestilte 100 sikkerhetsruter til nye Cat-maskiner.

Svinger seg 24/7
Andersen tror de havner på en produksjon av rundt 300 frontruter i år, men selskapet er også i gang både i Sverige og i Finland, og målet for 2023 er rundt 1000 produserte ruter. Men XploSafe-eieren påstår hardnakket at ensidig fokus på volum, ikke er tema.

– Det viktigste er ikke å bli så veldig store. Det som er viktig, er å være «hands on» og levere raskt. Og selv om vi har standardiserte rammer/ruter, så kan vi ordne en spesialbestilling på andre mål på bare noen få dager. Og dersom jeg fredag kveld klokken 19 får en telefon om at jeg må dra til Hemsedal, så setter jeg meg i bilen og drar, sier Andersen.

GODKJENNINGER: R43-godkjenning (det lille klistremerket) på ruten er viktig for kjøretøy